Jdi na obsah Jdi na menu

Vánoční dílničky v naší základní škole

23. 12. 2018

Vánoční dílničky jsou již tradicí, která se neokouká, protože každoročně se pro žáky od nejmladších ročníků po nejstarší zkušenější připraví program pro výrobu dárečků a různých předmětů s vánoční tématikou a novými nápady. Takže se naše škola vždy před Vánocemi promění na velké mraveniště plné pilných mravenců, kteří se snaží a s vervou se pouští do nových úkolů. Ovšem mezi nimi se občas objeví i několik jedinců, kteří záhadně pozbydou sil okamžitě po zadání svých úkolů. Každý si nakonec své výrobky odnese domů    a rodiče, kamarádi a příbuzní mohou posoudit, jak žáci v tvoření a rukodělných pracech uspěli. Jelikož všechny předměty jsou vyráběné s cílem býti darovány, jistě všechny tyto darované originály potěší a zahřejí u srdce.

Na druhém stupni bylo zajímavé pozorovat, jak výroba vánoční hvězdičky na stromeček byla pracná na rozdíl od hotového výrobku vypadajícího velmi jednoduše. Někteří žáci velmi pečlivě sami ohýbali drátek do tvaru hvězdičky, jiní si přizvali na pomoc žáky deváté třídy a nakonec všichni upevnili barevnou stuhu k dosažení dokonalosti výrobku. Dalším dárkem, pro jehož výrobu byla potřeba trpělivost a pevná ruka, byl papírový vánoční stromeček. Ti nejtrpělivější   a nejpečlivější přišpendlovali proužky barevného papíru na polystyrenový kužel tak, aby mezi proužky nezůstalo žádné bílé místo a stromeček byl tak porostlý hustým větvovím. I tady pomáhali žáci deváté třídy, když bylo třeba. Vyrobit si přáníčko s vánočním receptem z přísad jako štěstíčko a láska bylo potěšení. Zde museli žáci zkloubit dovednost psaní na klávesnici, lepení a připevňování sušeného ovoce či buráků nebo mandlí. V poslední dílničce si žáci mohli vyrobit náramek z bavlněných provázků, rovněž práce vyžadující trpělivost, zručnost  a zapamatování si úkonů jdoucích po sobě. Celé dopoledne provázela nás všechny hudba, která dodávala také vánoční atmosféru. Ovšem když se diskžokejové z deváté třídy rozhodli změnit žánr, rázem jsme se ocitli na koncertě nebo v klubu.

Celé hektické dopoledne vedlo k tvořivé činnosti žáků za efektivní  podpory   učitelů     a nejstarších žáků naší školy. Zejména při manuální práci je zřetelné, kdo je zručný, kdo si umí poradit v různých situacích, kdo je praktický a má pracovní zkušenosti získané např. v domácím prostředí, kdo umí požádat o pomoc nebo pomoc poskytnout. Takto mají všichni žáci, kteří chtějí, možnost stát se samostatnějšími a zkušenějšími. Proto zařazení těchto dílniček bylo zcela jistě pro žáky přínosné.

učitelé druhého stupně

Foto z akce zde